ديموقراطيتهم…و ديموقراطيتنا

الكاتب الكبير أحمد البغدادي كتب مقال رائع في جريدة السياسة الصادرة يوم ٣١\١٠\٢٠٠٩ في نوع من الترثية غير المباشره للديموقراطية الكويتية بالخصوص و الديموقراطيات العربية الإسلامية (الهالوينيه) عموما

إضغط هنا

و من أفضل ما قاله في المقال هي الفقرة التالية و التي أعطتني الإلهام لكتابة هذا البوست

“الديمقراطية مثل النبتة الزراعية التي تحتاج إلى بيئة مناسبة, فكما أن النخل لا ينمو في الاسكيمو, كذلك الأمر مع نبتة الديمقراطية التي لا تنمو و لا تترسخ جذورها إلا في البيئة المناسبة, وقد فشلت الديمقراطية كأسلوب حكم في العالم العربي والإسلامي لسبب بسيط, وهو أن ” التربة ” العربية والإسلامية لا تصلح لنمو نبتة الديمقراطية”٠

فحسب نظرية التطور الإجتماعي “البيئة هي التي تحدد نوعية التعامل بين الناس و يكون الإختيار طبيعي حسب الحاجه و التغيير يكون تراكمي مع الزمن“. فالديموقراطية في المجتمعات التي تؤمن بالحريات الفردية و تحتاجها هي الديموقراطيات الناجحة في التاريخ، أما المجتمعات التي لا تؤمن بالحريات الفردية و لديها حسابات أخري أكثر أهميه، فهي أساسا تلغي عامل مهم في نجاح التجربة الديموقراطية. فالديموقراطية هي الإيمان بحرية الفرد في الإختيار و هذا نابع بالأساس من إحترام العقل الفردي في القرار٠

الديموقراطية ليست فقط صناديق إقتراع و نظام سياسي للدوله، بل هي طريقة حياة في السلوك الشخصي للفرد و كذلك بتعاملاته الجماعيه. فمثلما نذهب إلي صناديق الإقتراع منفردين، وجب علينا أن نقيم و نوازن جميع أمورنا في الحياة بصفة فردية عادله لكي نكون ديموقراطيين٠

فالعدل هو أساس الديموقراطيه٠

الوالدان اللذان يعاملان أبنائهم معاملة متغايرة حسب الجنس هم بالأساس غير ديموقراطيين٠

المدير أو الوزير الذي يعامل الموظفين معامله غير عادله فيقرب أهله و عشيرته و يستثنيهم بالدرجات و المناصب هو أساسا مدير غير ديموقراطي٠

المسئول الذي يتوسط “لربعه” في المعاملات الحكوميه و يكون سببا في حرمان الآخر من حقوقه هو بالأساس غير ديموقراطي٠

المواطن الذي ينتخب المرشح لأسباب القرابة؛ سواء كانت عائليه أو دينيه طائفية هو بالأساس مواطن غير ديموقراطي٠

الدولة التي تفرض علي الشعب فكر أحادي و تجرم الأفكار الأخري و تحاربها بالقوانين هي بالأساس دولة غير ديموقراطية٠

الإعلام الذي يغرق المجتمع بفكر أحادي و يحجب الأفكار الأخري المغايره إعلام غير ديموقراطي٠

المناهج المدرسية التي تفرض بعض العقائد و السلوكيات علي عقل الناشئة و تنبذ العقائد الأخري و لا تعطي الخيارات، مناهج غير ديموقراطية٠

القاعدة عموما هي في طرح جميع الخيارات و إحترام عقلية المواطن في الإختيار الفردي، و عدم معاملته معاملة القاصر

فالأساس كما ذكرنا هو العدل، سواء كان في المعاملة الجماعية أو الفردية، و الأهم من ذلك كله هو إحترام عقل الفرد و الثقه به لعمل القرار المناسب دون التوجية القسري الذي تكون ركيزته الرآي السائد و ليس الحقائق. فالآراء تتباين و لكن الحقائق تظل ثابته. و الغاية بالنهاية من إختيار ممثلينا بصناديق الإقتراع هو توصيل الصوت الشعبي للحكم من أجل بلوغ حياة كريمة عادله لجميع المواطنين بصوره جماعية أو منفرده و ليس حكم الأغلبيه، بل ديموقراطياتنا المبنية علي حكم و رأي و سلطة الأغلبية هي الأقرب للشوري الإسلامية منها للديموقراطية، و شتان ما بين الأثنين. فالديموقراطية لا تتعلق بالقبلية و الشللية و الطائفية و ليست مرهونة بعلية القوم، و لكن تتعلق بمدي توافق طرح من يمثلنا مع فكرنا، و هل هذا الشخص لديه الكفاءة و القدرة علي تطبيق ما يطرحه؟ وهل هذا الطرح بناء أم هادم للدولة المدنية التي تحتكم بالدستور المدني؟ و كذلك توجهات هذا المرشح و خلفيته التاريخيه٠

كل هذه الأمور تحتاج موازنه و دراسة فرديه و وعي. و هذا الوعي لا يأتي من فراغ، بل من تصميم المجتمع علي هدف بناء دوله مدنيه لكي تكون ديموقراطية بالمعني الحقيقي. فالديموقراطية لا سبيل لبلوغها في الدول التي يكون دستورها مبهما كما هي دساتير الدول العربية و الإسلامية. النقيضين “الشرع الإسلامي” و “القوانين المدنية” لا يمكن جمعها تحت غلاف واحد، و لا يمكن تبنيها حتي علي المستوي الفردي. فالشرع الإسلامي مشروط و محدد الحريات سواء علي المستوي الفردي أو الجماعي، و لكن الدساتير المدنية حرياتها مطلقة (مثل حرية كل مواطن بترشيح نفسه) و القرار يكون للفرد (مثلما يتم عن طريق الإقتراع الفردي). فكيف يمكن الجمع بينها؟

مستحيل

و هذه هي مشكلة دساتيرنا العربية الإسلامية

و لكن هنالك عامل آخر أعتقد أنه غاب عن نظر الكاتب، و هي أيضا إستنادا لنظرية التطور، و هو عامل الحاجه للتغيير. فالديموقراطيات ممكن أن تتشوه بزمن معين و تفشل في مجتمعات معينه، و لكن من صميم ميكانيكيتها هو التصليح الذاتي مع الزمن و التجربة لأنها بالنهاية مثلها مثل أي نظام علماني متغير بتغير البيئه و تراكمي حسب التجربه و حسب الحاجة لكل فترة زمنيه. و لأقرب الصورة أكثر إلي الأذهان أضرب مثال بفوز أربعة نائبات في المجلس الحالي، و هو الشيء الذي لم يخطر علي بال أكثر المحللين السياسيين فطنة في البلد. و لكن عندما ندرس مخرجات المجالس الماضية و البيئة الكويتية الحاضنه لهذه المخرجات سنجد أن هنالك تحول في الفكر الشعبي بصورة عامه لصالح تجربه مغايره، و هذا ما أنتجته الحاجه، و لن تكون ديموقراطيتنا حقيقية إلا إذا شعر المواطن بالحاجة للحرية و في جميع مجالاتها، و التجربه هي المعلم الأول و لكنها تحتاج إلي زمن كي تتبلور. و هنا تتضح الصورة أكثر من خلال التلسكوب التطوري٠ فالدول الأوربية التي نجحت فيها الديموقراطيات عانت قبلها و دفعت دماء شعبها للحصول علي حرياتها، و لذا فالحاجة إلي الحرية هو ما كان دافعها الأساسي لنجاح تجربتها الديموقراطيه٠

أما نجاح تجربتنا الديموقراطية فهي رهينه بالزمن و بالحاجة و التجربة

تحياتي

Advertisements

12 Comments (+add yours?)

  1. شرقاوي
    Nov 01, 2009 @ 19:59:22

    العزيزة آيا،

    الديموقراطية، و الحرية الفكرية، و غيرها من المفردات التي مرت على شعوب المنطقة، جميعها ترف فكري، بالنسبة للفرد الذي لا تتعدى احتياجاته إرضاء شهواته الآنية، من أجل البقاء.

    و لم ينجح الإعلام الفاشل، و التعليم الأكثر فشلاً في تكوين فكر مستنير لدى أفراد المجتمعات.

    نظرة إلى تعليقات القراء على مواضيع كتاب الرأي في الصحافة المحلية و الإقليمية تبين لنا المستوى الفكري للطبقة المتعلمة.

    أكثر من نصف قرن من التعليم الحديث في الكويت، من مدارس و بعثات، و هذه هي النتيجة.
    ــــــ
    خليل حاوي كان أستاذاًً في الجامعة الأمريكية، سوداوي الرؤية، ، و هذه بعض أبيات من قصيدة طويلة

    غير أن الحُب لم ينبت من اللحم القديد
    غير أجيال من الموتى الحزانى
    تتمطى في فم الموت البليد

    Reply

  2. AyyA
    Nov 01, 2009 @ 22:34:02

    أستاذي العزيز الشرقاوي
    “الديموقراطية، و الحرية الفكرية، و غيرها من المفردات التي مرت على شعوب المنطقة، جميعها ترف فكري، بالنسبة للفرد الذي لا تتعدى احتياجاته إرضاء شهواته الآنية، من أجل البقاء”٠

    أتفق معك هنا، فطالما الإحتياجات لا تتعدي إرضاء الشهوات الآنيه فلن يكون لدينا حاجة إلي الديموقراطية وسنضل ننظر إليها كترف مفروض علينا من الغرب

    أما من ناحية ما ذكرت بأن
    “أكثر من نصف قرن من التعليم الحديث في الكويت، من مدارس و بعثات، و هذه هي النتيجة.
    ــــــ”٠
    فالسبب بإعتقادي راجع إلي المصالح الشخصيه للسياسيين بالدرجة الأولي، و لكن من الممكن تغيير الفكر الشعبي إذا تعارضت هذه المصالح مع نوعية التوجيه التعليمي و الإعلامي. فطالما كان هذا التوجيه صابا في هذه المصلحه فلا توجد مشكله. و بالمقابل هنالك مصالح آنيه متبادلة للشعب بحصوله علي ميزات بدون تقديم خدمات فتصبح المسألة كسب\كسب
    win/win
    أو ما يسمي ب
    Non Zero-Sum relationship
    علي المستوي الشخصي و هنا تختفي الحاجه، علي الرغم من كون هذه العلاقه كسب\خساره أو خساره\خساره علي المدي البعيد، بل أن بوادر الحاجة إلي المزيد من الحريات الفردية ما ظهرت إلا بعد زيادة التزمت بالمجتمع حتي بين من هم مؤمنون بالتعاليم الدينية المقيده لها٠ كما أن هنالك دائما مخارج دينية لمن ينشد التغيير بسبب الحاجة له

    و علي الرغم من سوداوية الأوضاع اليوم فأنا لا أتفق مع خليل حاوي برؤيته، فالتغيير آت لا محاله، لأنه سنة الحياة

    تحياتي

    Reply

  3. zee
    Nov 02, 2009 @ 22:14:32

    Does and will democracy work in the arab world? I’ve always thought about this question and I find the answer to it to be no. The issue is not the Islamic basis of our laws in the arab world, it goes beyond that. It is simply the tribal nature of our societies (which many of the islamic laws draw from). Can societies that have been ruled in this tribal fashion for thousands of years simply just pick up democracy and go with it? I don’t see this as an easy task, in fact I think it is actually detrimental to the advancement of the arab world as a whole.

    This is not to say that the current model works, it needs a rapid and vast change, therefore trying to instill the idea of democracy will take a lot of time that is needed to change the status quo. What the arab world needs is not an existing idea to try and emulate, it needs a whole new paradigm designed with the history of the region in mind ranging from the pre-Islamic including the patriotic and nationalistic movements and the current democratic/Islamic main stream ideologies.

    Even if the current proposed democratic model prevails in the arab world it be a copy of the current systems that are in place in the western world which is becoming less democratic and more of an oligarchy. Meaning the people who are in power now, will creep up to power again, and we are in the same boat as we started, but instead of having it forced to us in our face, it will be manipulated under our feet, which is far more dangerous to our people than the current situation provided the history of the region and the people who have been in power in our history.

    Reply

  4. AyyA
    Nov 03, 2009 @ 00:28:15

    Hello Zee and thanks for sharing your views.
    Now let’s discuss what you wrote:

    “Does and will democracy work in the arab world? I’ve always thought about this question and I find the answer to it to be no.”

    I guess this is a very complicated issue, and you are not the only one who has pondered on it for long; in fact I have been researching for a while on the very issue and had controversial thoughts about it myself. In this post I am presenting this idea purely from scientific point of view, based on historical experiences of humans, and anthropology, as well as social and psychological evolution.

    “The issue is not the Islamic basis of our laws in the arab world, it goes beyond that. It is simply the tribal nature of our societies (which many of the islamic laws draw from).”

    I agree completely, but the reason I did not mention tribal factor was what you mentioned in your comment “which many of the Islamic laws draw from”. But let’s contemplate the origin of the tribal mentality and see how we acquired it in the first place and how long this mentality stayed with us in our human history as a whole. The fact is that this mentality, which is embedded in our reptile brains had at least tens or even hundreds of thousands of years to develop since the hunter/gatherer epoch for existential purposes by natural selection, and we Arabs or Moslems are no exceptions to other human race. And if we are more inclined to keep this trait intact, it’s because of religion, or more accurately our perception of religion . Religion tends to codify elements of culture, and tribalism is part and parcel of our culture, as it is in other cultures. And that’s the reason why I did not mention tribalism because at the end it all melts in the same pot if we stick to one interpertation of religion (namely-state- Sharee’a laws) and infuse them into our modern constitution that permits it. Religion has strong effect on people’s subjugation, and in that environment the majority rules, not the most qualified.

    “Can societies that have been ruled in this tribal fashion for thousands of years simply just pick up democracy and go with it? I don’t see this as an easy task, in fact I think it is actually detrimental to the advancement of the arab world as a whole.”

    Now let’s see how many years democracy has been applied in human history. As far as I know it started with the Greeks some 2000, or 2500 years max, and comparing that to the imbedded kinship in our brains, we see that we have come a long way, and evidence show that the idea itself has developed with time, and more and more nations adapted it even though not all experiences were successful. So logically, given enough time and the right environment, there is no reason why it shouldn’t be applicable in all societies.

    “This is not to say that the current model works, it needs a rapid and vast change, therefore trying to instill the idea of democracy will take a lot of time that is needed to change the status quo. What the Arab world needs is not an existing idea to try and emulate, it needs a whole new paradigm designed with the history of the region in mind ranging from the pre-Islamic including the patriotic and nationalistic movements and the current democratic/Islamic main stream ideologies.”

    True, the current model does not work per se; but the obstacle is not the history of the region (Japan is an example of a successful democracy with bloody history), nor because of religious scriptures (verses can always be reinterpreted), but because it was, in a way, enforced on us by the West, and we did not earn it. But today democracy is not just some western idea, it’s a system that is enforced on us via globalization, and international trade security reasons (need!).

    “Even if the current proposed democratic model prevails in the Arab world it be a copy of the current systems that are in place in the western world which is becoming less democratic and more of an oligarchy. Meaning the people who are in power now, will creep up to power again, and we are in the same boat as we started, but instead of having it forced to us in our face, it will be manipulated under our feet, which is far more dangerous to our people than the current situation provided the history of the region and the people who have been in power in our history.”

    No one claims that a secular system is a perfect system, or it is absolute. All secular systems are self-correcting, based on past experiences and trial/error; democracy is no exception. And so far democracy has been the most successful when comparing it with other secular systems of the kind. But you are right in a sense that it needs reengineering of mentalities and this comes with time and need.

    Regards

    Reply

  5. zee
    Nov 03, 2009 @ 02:47:06

    Hey Ayya,

    I think we are primarily on the same page. The problem in my mind is that many of the “liberal” voices in the arab world want to implement the democracy concept as is, and I think that will backfire on them, as it has so far as far as I can tell and the article talks about. The concept is a good concept and it proved itself as the model of governing modern human societies. However since we are 2000 years behind the curve we need to implement the concept with many tweaks, ones that work for our situation.

    The article talks about that idea very well with the plant analogy, however the article seems to insinuate that the change needs to happen in the environment and not the plant, but I cannot see a palm tree growing in Eskimo lands unless you

    1) manipulate the plant itself threw breeding or genetic manipulation

    OR

    2) changing the environment and the climate of the “Eskimo” lands to be warm and dry

    The first option to me is the easiest, assuming that growing palm trees in that area is imperative and needs to be accomplished in a short period of time, otherwise we can wait for a polar shift or something to happen and then try planting the palm trees.

    This is where I see the issue with democracy in the arab world, we cannot simply wait for the environment to change, we have to manipulate the idea in order for it work for us. In general the word has such bad stigma to the average Arab, and the powers that be know that very well, and use it to their advantage.

    Cheers

    Reply

  6. AyyA
    Nov 03, 2009 @ 19:59:32

    Hello Zee

    What we disagree on I think is the essence of this post, correct me if I am wrong
    You said
    “The problem in my mind is that many of the “liberal” voices in the arab world want to implement the democracy concept as is, and I think that will backfire on them, as it has so far as far as I can tell and the article talks about.”

    This part is a bit misleading; what do you mean by “implement the democracy concept as is”? if you meant by that more freedom (since you mentioned “liberals”) then this is what civil constitution is all about.

    “The concept is a good concept and it proved itself as the model of governing modern human societies. However since we are 2000 years behind the curve we need to implement the concept with many tweaks, ones that work for our situation.”

    First of all; we are behind because we chose to be behind. All of us governments and peoples. As for implementing the concept with many tweaks; I can only envision our constitution and the way it is written. The constitution is a civil constitution with “tweaks” of shrea’a, and experience (our 40 years of struggle for one) shows that it is not working.

    “The article talks about that idea very well with the plant analogy, however the article seems to insinuate that the change needs to happen in the environment and not the plant, but I cannot see a palm tree growing in Eskimo lands unless you

    1) manipulate the plant itself threw breeding or genetic manipulation

    OR

    2) changing the environment and the climate of the “Eskimo” lands to be warm and dry

    The first option to me is the easiest, assuming that growing palm trees in that area is imperative and needs to be accomplished in a short period of time, otherwise we can wait for a polar shift or something to happen and then try planting the palm trees.”

    Here I definitely disagree with you in your choice; for a starter palm trees cannot survive in Eskimo environment even with plant genetic manipulation. It may be a quick-fix solution, but in the long run quick-fix solutions are a sure failure, while changing the environment guarantees long-term success.

    “This is where I see the issue with democracy in the arab world, we cannot simply wait for the environment to change, we have to manipulate the idea in order for it work for us. “

    Manipulating the idea to me is creating an abstract, while changing the mentalities of people adapting democracy, although takes longer time, but it will eventually have positive results. And it is a dire task; no one said it is easy. For starters you have to have the government and its tools in public education on your side, and there should be a need for more freedom in the society. And by the way this inspired me to write a post about freedom, thanks to you.

    “In general the word has such bad stigma to the average Arab, and the powers that be know that very well, and use it to their advantage.”

    I agree; but the stigma is created by Arabs/Moslems actions (or reactions) in the first place. And if we care to change this perspective we have to change ourselves first. If we care for others to accept us, which we do otherwise we won’t be able to survive, we have to accept others and celebrate our differences, instead of making them an issue for a clash.

    Regards

    Reply

  7. zee
    Nov 03, 2009 @ 23:48:03

    Hey Ayya,

    First let me clarify what I meant with “liberals” (with quotes and all). I quoted the word because what we consider liberal in the Arab world is barely liberal. Asking for more freedoms and liberties for your people is not so much liberal as much as it is human right. I’m sorry if that was a a bit vague.

    I recognize that the way I’m proposing this change is not ideal, but the situation we have is not ideal either, I think time is of the essence here therefore I’m going to use patches to try and get us up to speed, then once we are there we can work hard to get there, but this time we wont have the hurdles we have now.

    I’m in no way shape or form trying to say we need to limit our call for more freedoms, but I just cannot see how we can get them without in essence cheating the system. Yes we have gotten a long way but for every step we take people show up to push us back a few. Blogs like yours and get blocked in our home lands, and instead they are brain washed with propaganda (religious, governmental amongst others) that keep the people blind, and people like us end up the bad guy.

    Yes changing the environment would be ideal, but I dont even think we have the tools to put that change in place. Each time we try it backfires. The implementation of the current democracy in the middle east is giving us huge mistakes like hamas, and more shareea got infused into our laws and constitutions.

    I guess it really boils down to me personally having a high risk high reward type of attitude, and as much as I’d like for the “correct” way of things to pan out (i.e. your approach to the spread of democracy in hour homelands), I fear that it is an idealistic approach that has the same changes of success and failure as my “half-assed” way if you will.

    Again that’s just how I see it, I could be wrong but it certainly is good that people in general are starting to discuss why this democratic exprience is not working in the middle east, it is much needed as I’ve said before, time is of the essence.

    Cheers
    >Z

    PS:- glad to be an inspiration :), hoping it was a good one 😀

    Reply

  8. أبو سيف
    Nov 05, 2009 @ 03:07:55

    تحياتي لآلهتنا الغالية

    لحسن الحظ أن التجربة الكويتية تسير حتى الآن بالاتجاه الصحيح، ولكن للأسف في العديد من التجارب الأخرى يتطور الأمر بشكل معاكس، ففي العراق مثلاً عاد الشعب العراقي للتشكل من جديد ضمن بنى ما قبل مجتمعية (طائفية وإثنية) وسط صعود هائل لنجم الحزاب الدينية والعرقية، وبلا شك فإن هذه التجربة القاتمة ستنعكس بشكل أو بآخر على محيطها، لذلك فكل ما آمله هو ألا تؤثر تجربة العراق المريرة على التجربة الكويتية التي تمشي حتى الآن في الاتجاه الصحيح. ملاحظة: ليس التجربة العراقية هي الوحيدة في هذا المجال. وتحياتي مجدداً لآلهة الحكمة العزيزة التي مثلها فلتكن الآلهات وإلا فلا

    Reply

  9. تلوين
    Nov 05, 2009 @ 18:49:42

    شكرا

    Reply

  10. AyyA
    Nov 06, 2009 @ 20:04:40

    Thanks Zee for elaborating; your point is clear now

    Reply

  11. AyyA
    Nov 06, 2009 @ 20:22:57

    مولانا المبجل أبا سيف
    كم إشتقت لمواضيعك الكوميدية السوداء

    أنت محق بعض الشيء في قول أن التجربة الكويتية تسير بالإتجاه الصحيح، مع كل مساوئها. فحتي نسير في الطريق الصواب لابد لنا من ممارسة
    trial/error
    و لكن ذلك كلفنا الكثير حتي الآن و الضحيه هو الوطن و إزدهاره الحضاري. الفرق بيننا و بين العراق و فلسطين أن الآخيرتين فرضت عليهم الديموقراطية من الغرب فرضا، بينما ديموقراطيتنا أساسا كان مطلب شعبي لتنظيم العلاقة بين الحاكم و المحكوم و ظهرت كحاجه للبقاء خاصه بوضع مجتمعنا الصغير بين مثلث برمودا القاتل (سعوديه، إيران، عراق) مع عدم إنكار تأثير الضغط الخارجي. و لكن المشكله اليوم في من يريد وأد هذه الديموقراطية بإستخدام الديموقراطية بعد أن فشل بوأدها بالطرق الأخري، و لكن مع ذلك تظل ألاعيبهم مكشوفة للشعب حتي لو عميوا عنها إلي حين، أو علي الأقل هذا ما آمله

    تحياتي لك و لكل عقل منير

    Reply

  12. AyyA
    Nov 06, 2009 @ 20:26:05

    تلوين
    العفو
    كل يوم تعال
    :p

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: